AnnonseKampanje: Strim Mest og Premier League til kun kr. 449,- første måned

Få av oss er interessert i å bli manipulert og lurt. Likevel er sportfans ofte villige til å se mellom fingrene når ens egne idoler og klubber vikles inn i problemstillingen. En av de mest effektive måtene å manipulere deg på er gjennom favorittsporten din, eller en favorittutøver. La oss snakke om sportsvasking.

Sportsvasking høres gjerne kjedelig ut, men du gjør lurt i å være obs på det. For din egen del. Systemkritikken som fremmes av fagfolk gjøres av en god grunn.

Når idretten brukes som avledningsmanøver

Sportsvasking i moderne tid handler om å investere i idretten for å gjøre ens land mer attraktivt for turisme, investeringer og samarbeid. Det er et velkjent verktøy, som ofte er årsaken til ønske om å arrangere mesterskap.

Utfordringen er når dette tas i bruk av land og regimer som bryter menneskerettighetene, undertrykker og ikke følger demokratiske verdier våre forfedre kjempet frem i våre breddegrader.

Hvorfor er idretten så effektiv til å påvirke deg og meg? Erfaringen strekker tusenvis av år tilbake i tid. De romerske gladiatorkampene sies det var viktig for å roe ned misnøye i befolkningen. Underholdning omtales gjerne som virkelighetsflukt, og når befolkningen hisser seg opp over noe er det greit å ha idrettesbegivenheter. Idretten har også blitt viktig for propagandaapparat.

Hitlers Nazityskland brukte blant annet sommer-OL i 1936 til å styrke nasjonalismen og skape et mer positivt bilde ute i verden. Mange, inkludert Norge, ble tatt på sengen da krigen startet og Tyskland tok det ene landet etter det andre. Propagandakampanjen hadde holdt på lenge.

Mulighetene ble ytterligere forsterket med påvirkningskraften til nyere medier som radio, TV og verdensveven. Du har kanskje en favorittskuespiller eller idrettsutøver, som du kun ser via fjernsyn og leser om på nett? Du kjenner ikke vedkommende, men støtter de likevel. Kritiseres de kan du oppleve det som indirekte kritikk av deg.

Premier League og VM

Hva har så dette med eksempelvis en spennende fotballkamp med favorittlaget ditt i Premier League? Eller et kommende VM? Hitler og romerriket er tross alt historie.

Aktører kommer og går, men propagandakonseptet består. Det er regimer og krefter der ute som ikke liker rettighetene du har her i Norge. Ytringsfrihet, valgfrihet, pressefrihet, religionsfrihet og andre demokratiske rettigheter blant annet. Likestilling, likebehandling og friheten til å elske den du vil er ikke nødvendigvis det som står høyt i kurs hos de som har kjøpt opp enkelte engelske lag som Manchester City og Newcastle, eller bidro til korrupsjonen som sørget for at VM gikk til Quatar.

Dette er investering gjort for å gi et glansbilde av regimer. Pengene investeres ikke nødvendigvis primært for å gjøre favorittlaget ditt bedre. Det kan handle om å manipulere og påvirke deg, til å avlede deg og kanskje også rekruttere deg til et propagandaapparat.

Ikke alle ser det slik, og eksempelvis Quatar er et eksempel hvor det påpekes at det er svært unyansert å fokusere på sportsvasking hva angår landets omdømmebygging.

Hvor nyansert det er å diskutere sportsvasking relatert til Quatar er interessant. Omdømmebygging ved bruk av idrett er uansett særdeles effektivt. Det er naivt å anse seg som immun mot påvirkning sportsvasking har på deg og meg. Historien har lært oss dette. Fotballsupportere styres ofte av følelser og drømmen om suksess. Når noen kommer med sjekkheftet nødvendig for å kjempe i toppen, så blir mange blendet.

Alt av sportskommentatorer er ikke nødvendigvis i nevneverdig grad interessert i å diskutere temaet, som gjerne går langt utenfor både fagområdet og komfortsonen. Unntak finnes eksempelvis, og sportsredaksjoner har kanskje bidratt i større grad enn øvrige redaksjoner til å i å rette fokus. Det gjelder ikke alle. Strutsementalitet er ryggmarksrefleks for flere, unnskyldningene for å ikke engasjere seg er mange. Som nettopp er hva de som har sportsvasking som strategi regner med.

Manchester City, her filmet i dokumentaren All or Nothing fra Amazon. Foto: Amazon Studios
Manchester City, her filmet i dokumentaren All or Nothing fra Amazon, er et lag som anklages for å være del av sportsvaskingskampanje. Et tema som både dokumentaren og mange sportsjournalister vegrer seg for å ta tak i. All or Nothing er en usedvanlig feig dokumentar i så måte. Foto: Amazon Studios

Blir det snakk om boikott derimot, er ikke sportskommentatorer nølende med å melde seg på. Og som de fleste som har lønn og inntekter avhengig av at mesterskap går som planlagt, så er det gjerne en «prinsipiell motstand» mot nettopp boikott. Det er beleilig når ens prinsipper er det som gir mest penger i egen kasse.

Derfor ruller og går sportsvasking som et effektivt virkemiddel, gjerne med ett og annet hurtigsalg av en fotballklubb når situasjonen tilsier det. Sist da Russland invaderte Ukraina, og oligarkenes innflytelse i Europa ble strammet inn.

Det frister mer å diskutere dommeravgjørelser, enn å avbryte underholdningen med problemstillinger som berører etikk, samfunn og angrepet på våre rettigheter og verdier.

Bør du stikke hodet i sanden?

Derfor fremstår sportsvasking som fenomen nærmest uangripelig. Det overlates til enkeltindividet å sette opp forsvarsmurer.

Det kan være småplagsomt når noen begynner å snakke om sportsvasking, når det eneste du ønsker er å nyte en god fotballkamp.

Da er det verdt å minne seg på følgende: Du nyter de rettighetene du har i dag, fordi noen stod opp mot kreftene som nå forsøker å manipulere deg. Du kan se vekk, ignorere det – og gjerne støtte lag som lar seg bruke. Men verdsetter du da deg selv og dine rettigheter? Eller er du blitt en ufrivillig brikke i en propagandakrig?

Verdsetter du egentlig deg selv, når du lar andre bruke deg som et brikke i et større spill? Svaret på det får du komme frem til selv.

Ønsker du å vite mer om sportsvasking? Her er noen artikler:


Noen avsluttende tips:

  • Prioriter sportskommentatorer som er like interessert i samfunn og dine rettigheter, som de er av offsideregler og dommeravgjørelser. De som setter fotballen i et større perspektiv.
  • De som forfekter strutsementalitet setter et dårlig eksempel overfor deg. Spør deg selv hvorfor de så villig feier temaet under teppet.
  • Bli oppmerksom på utøvere og klubber som villig lar seg bruke til sportsvasking. Det er mye annet kjekt i livet å bruke tid og penger på, din lojalitet bør ikke være grenseløs.
AnnonseKampanje: Strim Mest og Premier League til kun kr. 449,- første måned
Forrige artikkel3. runde i Premier League: Giganter står for fall
Neste artikkelFPL 2022/23-tips for runde 4 og 5: Skråblikkens outsidere satser på en mulig kampfikser til poengsanker-laget

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her